Biogoriva druge generacije obuhvaćaju biogoriva koja se proizvode iz novih sirovina koje se ne koriste za proizvodnju hrane ili se proizvode na osnovu novih tehnologija. Bioetanol i biodizel se tako proizvode putem konvencionalnih tehnologija, ali se pri tome koriste sirovine kao što su Miscanthus, Jatropha ili otpad. Biogoriva druge generacije uključuju i goriva koja se proizvode iz lignoceluloznih materijala, a temelje se na biokemijskim i termokemijskim procesima i tehnologijama koje su još uvijek u demonstracijskoj fazi. Biogoriva treće generacije obuhvaćaju tehnologije proizvodnje biogoriva koje su u ranom stupnju razvoja ili su daleko od komercijalizacije, kao na primjer proizvodnja biogoriva iz algi te proizvodnja vodika iz biomase. Biorafinerije: sustav u kojem dolazi do istovremene proizvodnje različitih tržišnih produkata i energije iz biomase čime sama bioenergija postaje kompetitivnija. Biorafinierije su još uvijek u konceptualnoj fazi, pa se potencijalno interesantni procesi i produkti u njima još uvijek identificiraju.
Promet kao izazov
Milano već naplaćuje ekološke pristojbe za automobile koji prometuju gradom, a uvode i dane zabrane prometa, osim za električne automobile. Postupno uvođenje standarda o minimalnim ekološkim uvjetima u postojeći vozni park s vremenom bi moglo rezultirati kontinuiranim procesom zamjene starih i neučinkovitih vozila novim i ekološki prihvatljivijim. Učinkovita promocija novih tehnologija na šire tržište ostvariva je kroz poticajne financijsko/fiskalne/zakonodavne/infrastrukturne mehanizme, poput inicijative za nabavku čišćih i energetski učinkovitijih vozila, ograničenja ulaska vozila s visokim emisijama polutanata u osjetljive urbane zone uz davanje privilegije ulaska vozila s niskim štetnim emisijama. Potrebno je imati na umu najavu Europske komisije za izradu prijedloga zakona o maksimalno dozvoljenoj količini emisija CO2 u iznosu od 120 g CO2/km, koja bi se trebala usvojiti do kraja 2012. godine. Iako je takav zakon tek u fazi prijedloga, Europska komisija je usvojila Strategiju za smanjenje emisija CO2 iz osobnih automobila krajem 2006. godine. Komisija će u narednom razdoblju nastaviti s aktivnostima oko razvoja tržišta za čišća, inteligentnija, sigurnija i energetski učinkovitija vozila kroz javnu nabavu za potrebe državnih institucija pa samim time i povećanjem osviještenosti svih građana o prednostima takvih vozila. Bit će predložena i izmjena i dopuna Direktive za označavanje učinkovitosti u pogledu potrošnje goriva za pogon automobila (1999/94/EC), radi poboljšanja i harmonizacije izgleda oznake u čitavoj EU. Time bi se pokušalo senzibilizirati proizvođače vozila i kupce prema proizvodnji, odnosno nabavi učinkovitijih vozila. Po uzoru na druge proizvode oznaka A će biti rezervirana za 10-20 posto vozila s najboljim performansama po pitanju energetske učinkovitosti i emisija CO2.Kopneni teretni prijevoz je jedan od najbrže rastućih prometnih sektora pa bilježi i najbrži rast u pogledu potrošnje energije. U zemljama OECD-a potrošnja energije u teretnom prijevozu rasla je intenzivnije nego potrošnja energije u putničkom prijevozu. Intenzitet teretnog prometa općenito je usko povezan s trendovima gospodarskog rasta. Prosječno poboljšanje energetske učinkovitosti unutar zemalja OECD-a u razdoblju od 1990. i 2004. bilo je oko 0,7 posto godišnje. Razlike u specifičnim potrošnjama po pojedinim zemljama ovise o prosječnoj veličini kamiona, popunjenosti i faktoru popunjenosti (tonski kilometar/vozilo kilometru)
Električni automobili
Klimatska ograničenja
Klimatske promjene i ograničenja koja proizlaze iz njih, ključni su čimbenici koji će u budućnosti utjecati na način i rezultate planiranja razvoja energetskog sektora. Do sada su se u planiranju uvažavala samo nacionalna ograničenja na razini pojedinačnog utjecaja svakog energetskog objekta te objekta u industriji, ili slična nacionalna ograničenja u zgradarstvu. Ovo je sustav planiranja činilo znatno jednostavnijim u odnosu na buduće planiranje. S međunarodnim (globalnim) obvezama smanjivanja emisija stakleničkih plinova ulazi se u novi sustav kumulativnih obveza na razini svake zemlje, čije ispunjavanje nije više jednostavno jer ovisi o nizu utjecajnih čimbenika koji su dijelom iznad nacionalnih utjecaja i ograničenja. Postavljanje ograničenja u emisijama stakleničkih plinova u proizvodnji, transformaciji, transportu, distribuciji i potrošnji energije radi smanjivanja njihove koncentracije u atmosferi, proizvodi novi parametar u cijeni energije - trošak smanjenja emisije stakleničkih plinova. Izvjesno je da će globalna politika smanjenja emisija povećati i troškove energije te će cijena smanjenja emisije stakleničkih plinova biti posljedica svih prethodno navedenih utjecajnih čimbenika. Kolika će u konačnici ta cijena biti, nezahvalno je prognozirati jer na nju osim globalnih čimbenika utječu i lokalni, pa će za svaku zemlju prognoza biti različita. Sadašnje analize pokazuju da to može biti i više od 100 posto u odnosu na sadašnju cijenu. Distribucija ove cijene na subjekte koji participiraju u energetskom sektoru jednim dijelom će biti regulirana stanjem i odnosima na tržištu energije i tržištu tehnologija, a drugim dijelom će se rasporediti na državu, energetske tvrtke, proizvođače opreme i naravno kupce energije. Konačnu cijenu smanjenja emisije stakleničkih plinova platit će kupci energije, ili direktno kroz cijenu energije ili kroz potporu države iz poreza koji se prikupljaju iz prodaje energije.
Smanjivanje stakleničkih plinova
Procijeniti smjer tehnološkog razvoja
www.poslovni.hr